دانستنی های پزشکی

جراحی مچ پا چقدر درد دارد؟

خیلی از این افراد تصور می‌کنند عمل جراحی پا با درد زیادی همراه بوده و به همین دلیل از انجام آن هراس دارند. این در حالی است که امروز با توجه به روش‌های جدید جراحی، دیگر بیمار دردی حین انجام عمل متوجه نخواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درمورد آن صحبت کنیم.

آیا واقعا جراحی مچ پا دردناک است؟

دکتر جراحی پا و مچ پا در تبریز و سایر کلان‌شهرها معمولا از تخصص و تجربه خوبی برخوردار بوده و می‌تواند جراحی را به بهترین نحوه ممکن انجام دهد. خیلی از افراد با توجه به تصور غلطی که از این عمل دارند، ممکن است از انجام آن دوری کنند.

جراحی مچ پا یکی از روش‌های درمانی رایج برای مشکلات مربوط به این ارگان است. چنین جراحی می‌تواند به ترمیم آسیب‌های استخوانی، رباط، تاندون و سایر بافت‌های نرم مچ پا کمک کند. اما سوالی که خیلی از افراد ممکن است بپرسند این باشد که آیا چنین عملی درد دارد؟

دقت داشته باشید، جراحی مچ پا معمولا به‌کمک داروی بیهوشی انجام شده و به همین دلیل بیمار حین عمل هیچ دردی را تجربه نخواهد کرد. به همین دلیل، نباید نگرانی از این بابت داشت. بااین‌حال، بعد از هوشیاری بیمار احتمال شروع درد وجود داشته و باید با یک‌سری راهکارها نسبت تسکین آن اقدام کند.

روش‌های کاهش درد حین جراحی مچ پا

یکی از نگرانی‌های اصلی بیماران قبل از جراحی مچ پا، درد حین آن است. امروز با پیشرفت علم پزشکی، دکتر جراحی پا و مچ پا در تبریز و سایر نقاط ایران می‌تواند عمل‌های مچ پا را با حداقل درد برای بیمار انجام دهد. در ادامه برخی راهکارهایی که امروز استفاده می‌شود را معرفی کرده‌ایم.

استفاده از بی‌حسی موضعی یا نخاعی در جراحی پا

در چنین روشی، ناحیه مورد نظر بی‌حس شده و بیمار در طول جراحی هوشیار خواهد بود. اما دردی احساس نخواهد کرد و پزشک می‌تواند به‌راحتی درمان مورد نظر را ارائه کرد. البته با توجه به اینکه بیمار فشار ناشی از وسایل را احساس می‌کند، احتمال داشتن ترس و استرس در این روش بالاتر خواهد بود.

استفاده از بیهوشی عمومی در جراحی مچ پا

در چنین روشی، پزشک برای اینکه بیمار هیچ استرس و اضطرابی حین جراحی نداشته باشد، از داروی بیهوشی استفاده خواهد کرد. البته در این روش حضور متخصص بیهوشی ضروری بوده و طبق مطالعات، عوارض بعد از آن نسبت به بی‌حسی بیشتر خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار در شدت درد بعد از جراحی مچ پا

جراحی مچ پا مانند هر عمل دیگری ممکن است با عوارضی مثل درد همراه باشد. بااین‌حال، میزان آن بعد از جراحی مچ پا به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این بخش از مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار در میزان درد بعد از عمل پرداخته‌ایم:

  • نوع و شدت آسیب مچ پا یکی از عواملی است که در درد بعد از آن تاثیرگذار است. هرچه مشکل پیچیده‌تر باشد، درمان آن تهاجمی‌تر بوده و احتمال وجود درد بعد این جراحی بیشتر خواهد بود.
  • تکنیک جراحی استفاده‌شده برای درمان نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در درد بعد از آن است. دقت داشته باشید، روش‌های جدید معمولا با کاهش آسیب به بافت سالم سبب کاهش عوارض بعد از جراحی خواهد شد.
  • مهارت و تجربه جراح نیز می‌تواند در کاهش عوارض و درد بعد از عمل پا نقش موثری داشته باشد. اگر پزشک از تجربه و مهارت خوبی برخوردار باشد، مطمئنا آسیب کم‌تری حین عمل به بافت سالم وارد خواهد شد.
  • درصورتی‌که فرد بعد از جراحی مراقبت‌های پس از آن را به‌خوبی رعایت کند، مطمئنا درد و عوارض ناشی آن تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. اما اگر فرد نکات مراقبتی را به‌خوبی رعایت نکند، احتمال بروز عوارضی مثل درد خیلی زیاد خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از جراحی مچ پا برای کاهش عوارض و درد بعد از آن

بهتر است برای آگاهی از نکات مراقبتی، با یک دکتر جراحی پا و مچ پا در تبریز و هر نقطه‌ای از کشور مشورت کنید. دکتر متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد بهترین گزینه درمانی برای مشکل خود تصمیم بگیرید. مراقبت‌های بعد از این عمل جراحی برای بهبودی سریع و کامل بسیار مهم بوده و شامل موارد زیر است:

  • استفاده از آتل یا گچ برای بی‌حرکت‌ماندن مچ پا
  • استراحت کافی
  • مصرف داروهای مسکن تجویزشده
  • فیزیوتراپی

درد بعد از جراحی پا و مچ پا طبیعی است یا غیرعادی؟

درد بعد از جراحی مچ پا در اکثر موارد یک امر طبیعی است. این درد، معمولاً به‌دلیل التهاب و آسیب به بافت‌های نرم اطراف مچ پا ایجاد می‌شود. چنین عارضه‌ای معمولاً بلافاصله پس از جراحی شروع شده و در چند روز اول، به‌تدریج افزایش می‌یابد. در این مدت، بیمار باید از مسکن‌ها برای کنترل آن استفاده کند.

شدت درد جراحی مچ پا به عوامل مختلفی مانند نوع عمل، شدت آسیب و شرایط جسمی بیمار بستگی دارد. به‌طور کلی، بهبودی بعد از جراحی‌ نیاز به چندین هفته استراحت و رعایت نکات مراقبتی دارد. در واقع بعد از مدتی دیگر بیمار درد غیرقابل تحملی داشته و نیازی به استفاده از مسکن نخواهد داشت.

بااین‌حال، در برخی موارد ممکن است درد جراحی مچ پا تا چند ماه ادامه داشته باشد. اگر درد بعد از عمل بیش از چند روز طول کشید یا شدت آن افزایش یافت، باید به پزشک مراجعه کرد. در این موارد، ممکن است پزشک داروهای مسکن قوی‌تری را تجویز کرده یا علت درد را بررسی کند.

در این شرایط می‌توانید از یک مشاوره تلفنی با دکتر جراحی پا و مچ پا در تبریز یا هر شهر دیگری برخوردار شده و مشکل خود را با وی در میان بگذارید. دقت داشته باشید، درصورت لزوم باید به‌صورت حضوری به مطب مراجعه کرده تا معاینه کامل انجام شود.

جمع‌‌بندی

دکتر جراحی پا و مچ پا در تبریز و سایر شهرهای بزرگ معمولا از تخصص و مهارت بسیار خوبی برخوردار بوده و می‌تواند به شما کمک کند تا درد و ناراحتی ناشی از آسیب‌های این ارگان را به حداقل برسانید. دقت داشته باشید، حین جراحی معمولا دردی را تجربه نکرده و این عارضه بعد از آن بروز پیدا خواهد کرد.

درد بعد از جراحی معمولا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد؛ اما درصورتی‌که شدت درد بعد از جراحی به‌جای کاهش، افزایش پیدا کرد، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با یکی از پزشکان متخصص ارتباط گرفته و مشکل خود را در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا