روانشناسی

چگونه ذهن خود را خالی کنیم؟

اگر به دنبال آرامش بیشتر می باشید و میخواهید تمرکز بالایی داشته باشید باید ذهنتان را از موارد پوچ یا تاریخ مصرف گذشته و موارد مزاحم خالی کنید به همین علت ما در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم چگونه ذهن خود را خالی کنیم؟ و روش های مختلف خالی کردن ذهن را با هم بررسی کنیم.

مدیتیشن ذهن آگاهی
راحت بنشینید و توجه خود را روی نفس خود متمرکز کنید. هر زمان که ذهنتان پرت شد، به آرامی نفس خود ب راازگردانید. این کار را هر روز چند دقیقه انجام دهید و به تدریج مدت زمان را افزایش دهید.

دیگران را دنبال نکنید
ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و بخواهید از دیگران تبعیت کنید. سعی کنید از دنبال کردن دیگران اجتناب کنید و خود رهبر و پیشرو باشید. ذهن خود را با ایده‌هایی پر کنید که برای دیگران ارزشمند است. دانش زیادی کسب کنید و بهتر از سایر افراد عمل نمایید. دیگران را رهبری کنید و همیشه به دنبال روش‌های جدید برای کمک به آن ها باشید.
سعی کنید خودتان فکر کنید و از افکار و عقاید خود استفاده کنید. به جای اینکه از ایده‌های دیگران کپی کنید کنترل را در دست بگیرید و تصمیمات خود را اتخاذ نمایید.

حضور ذهن را تمرین کنید
یاد بگیرید به جای فکر کردن در مورد گذشته خود و احساس نگرانی در مورد عدم توانایی پیش بینی آینده، روی لحظه حال تمرکز کنید. روز خود را با انجام کارهای بدون تفکر یا بدون تلاش طی نکنید. به جزئیات کوچک، مناظر، بوها و صداها توجه کنید. تمرین مدیتیشن منظم به شما کمک می کند همواره هوشیار بوده و حضور ذهن بیش تری داشته باشید.

به هر چیزی که فکر می کنید، به برعکسش هم فکر کنید!
گاهی اوقات، ترس از ناشناخته ها و اتفاقات احتمالی است که باعث درگیری ذهن ما و آشفتگی ذهنی می شود. بیایید و این بار به هرچیزی که فکر می کنید، برعکس آن موضوع را هم در نظر بگیرید. مثلا اگر به جور نشدن وام خرید خانه زیاد فکر می کنید، بیایید و این بار به برعکس این موضوع یعنی فراهم شدن شرایط و خرید خانه رویاییتان فکر کنید. این کار استرس شما را هم کمتر می کند.

تمرین شکرگزاری
هر روز چند دقیقه به چیز‌هایی فکر کنید که برای آن‌ها سپاسگزار هستید. این می‌تواند به تغییر تمرکز شما از افکار منفی به افکار مثبت کمک کند و می‌تواند به پاکسازی ذهن شما از استرس و نگرانی کمک کند.

در مورد افکارتان بنویسید
نوشتن افکار و احساسات یا خاطرات روزانه می تواند نقش درمانی داشته باشد. چند روش مختلف برای نوشتن وجود دارد که می تواند افکار منفی را از ذهن شما دور کند. ما پیشنهاد می کنیم از قلم و کاغذ استفاده کنید. بنشینید و هر چیزی که به ذهنتان می آید را بنویسید.
عمل نوشتن آگاهانه همراه با صبر و حوصله به شما کمک می کند تا افکار را از ذهنتان به روی کاغذ منتقل کنید. تایپ کردن هم از هیچی بهتر است اما به اندازه نوشتن روی کاغذ موثر نیست.

ذهن خود را منحرف کنید
استراتژی دیگری که می توانید امتحان کنید جایگزینی حافظه بد با یک حافظه خوب است. اگر جایگزین خوبی برای یک حافظه ناخواسته پیدا کنید، فراموش کردن خاطره برای شما راحت تر خواهد بود. اگر فکر شکست در گذشته شما را آزار می دهد، سعی کنید به تمام زمان هایی که در گذشته موفق شده اید فکر کنید. اجازه ندهید که حافظه بد روحیه شما را تغییر دهد. لحظه ای که خود را روی یک حافظه بد متمرکز می بینید، ذهن خود را به سمت یک خاطره شاد سوق دهید.

خواب
داشتن خواب با کیفیت کافی برای وضوح ذهنی مهم است. ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب را هدف‌گذاری کنید و یک برنامه روتین قبل از خواب برای کمک به آرامش و آرامش خود در نظر بگیرید.

تکنیک‌های آرام سازی را تمرین کنید
انجام تمرینات تنفسی، مدیتیشن و پیاده‌روی در فضای باز به شما کمک می‌کنند تا ذهن خود را آرام کنید، در زمان حال زندگی کرده و از گرفتار شدن در مسائل گذشته یا مشکلات آینده جلوگیری کنید.

انجام یوگا

یوگا ورزشی کششی بوده و به بدن فشار وارد نکرده و به آزاد و شل شدن عضلات در بدن کمک می کند؛ زیرا باید بر هر حرکت آن تمرکز کرده و ذهن نمی تواند به مسائل اضطراب آور فکر کرده و به همین دلیل، می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.
بهتر است که برای شروع، در کلاس ثبت نام کنید. با اینکه در این کلاس ها افراد دیگری هم هستند، اما شرکت در آن ها باعث آرامش می شود. می توانید در اطراف منزل به دنبال این کلاس ها بگردید.
هاتا یوگا، ابتدایی ترین نوع یوگا بوده و برای آرامش شدن ذهن بسیار موثر است. می توانید حرکاتی از آن را نیز در منزل انجام دهید.
اگر مشکلات جسمی، از جمله دیسک کمرو پوکی استخوان داشته یا در معرض لختگی خون هستید، از انجام ورزش یوگاه اجتناب کنید.

انتقادپذیر باشید
یاد بگیرید که وقتی متوجه می‌شوید در حالت بحرانی هستید،خودتان متوقفش کنید. به عنوان مثال: چیزهایی را به خودتان بگویید که به یک دوست خوب یا یک کودک می‌گویید، تا به او حس خوب بدهید. به یاد داشته باشید که افکار و احساسات همیشه واقعیت نیستند. فکر کردن به چیزهای منفی در مورد خود هم ممکن است مانند مشاهدات، دقیق احساس شود و شما آن را جدی بگیرید و باورتان شود که برای شما مخرب است.

درست نفس بکشین
نفس های تیز، کوتاه، و سطحی میتونن انرژی رو تو سر و قسمت بالایی بدن قفل کنن.
تنفس طولانی و آروم اکسیژن خیلی بیشتری رو وارد جریان خون میکنه و مغز و بدن رو ریلکس میکنه.
وقتی دارین تمرین تنفس ریتمیک انجام میدین، هیچ جایی برای افکار آشفته وجود نداره!

آگاهانه برخورد کردن
وقتی متوجه شدید که افکارمنفی دست به کار شده‌اند، آنهارا تأیید کنید. قرار نیست این افکارنادیده گرفته شوند. پس قبل از مقابله، آنها را تأییدکنید. اعتراف به شکست یا ترس یا شک به خودتان، آسان نیست، اما با آگاهانه برخورد کردن می‌توانید مانع عمیق‌تر شدن و معنی دار شدن آنها شوید.

غذاهایی بخورید که به آرام شدن ذهن کمک می کنند
غذاهایی خاص به بدن کمک می کنند تا هورمون های مربوط به اضطراب را کاهش داده و هورمون هایی را که مسئول ایجاد حس شادی و آرامش ذهن هستند، افزایش دهد.
غذاهایی با سلنیوم بالا در کاهش اضطراب و افسردگی موثر هستند؛ مانند مغزها (به خصوص جوز برزیلی)، قارچ های شیتیک و ماهی تن، کود فیش یا سالمون.
از غذاهایی استفاده کنید که منیزیم بالایی دارند؛ مانند اسفناج، تخم کدو و ماهی هالیبوت.
غذاهایی را بخورید که تریپتوفان بالایی دارند؛ زیرا این ماده به تولید سروتونین منجر می شود که شادی را افزایش می دهد. از شکلات تلخ، مغزها و گوشت قرمز استفاده کنید.

با مطالعه این مطلب یاد گرفتیم که چگونه ذهن خود را خالی کنیم، و خالی کردن ذهن چگونه است. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا