زیبایی

از بین بردن لک های قهوه ای صورت – روش های خانگی و پزشکی

پدید آمدن لک‌ های صورت برای هر کسی می‌تواند آزار دهنده باشد، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال برطرف کردن این مشکل هستند ما در این مقاله به بررسی روش های از بین بردن لک های قهوه ای صورت می پردازیم و روش درمان لک های قهوه ای صورت را شرح می دهیم.

چگونه لکه های قهوه ای صورت را از بین ببریم؟

کرم‌های موضعی
محصولات روشن کننده پوست که به خوبی لکه های مختلف آن را پوشش می دهند، در دسترس همه قرار دارند و استفاده از آنها نسبتاً بی خطر است. سرم های حاوی ویتامین C، آزلائیک و اسید گلیکولیک وجود دارند که می توان برای این منظور از آنها استفاده کرد.

هیدروکینون
پنجاه سال است هیدروکینون استاندارد طلایی ازبین‌بردن لکه های تیره روی پوست بوده است. هیدروکینون ۲ درصد را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. معمولا برای دریافت هیدروکینون ۴ درصد به نسخۀ پزشک نیاز دارید. به‌گفته‌ٔ دکتر کوک‌بولدن، «از نظر بیولوژیکی، هیدروکینون آنزیم تیروزیناز را مهار می‌کند. تیروزیناز آنزیمی است که به تولید ملانین کمک می‌کند.» به‌طور طبیعی، هرقدر تیروزیناز کمتری تولید شود، ملانین کمتری نیز تولید می‌شود.

در بعضی از موارد، تأثیر هیدروکینون کمتر از دو هفته دیده می‌شود. بااین‌حال، بیشتر افراد برای مشاهده‌ٔ تغییرات ناشی از استفادۀ هیدروکینون باید ۸ تا ۱۲ هفته صبر کنند. عوامل مختلفی بر زمان تأثیرگذاری هیدروکینون مؤثر هستند مثل میزان هایپرپیگمنتیشن و میزان عمق نفوذ هیدروکینون در پوست نفوذ و مدت باقی‌ماندن آن روی پوست.

دکتر کوک‌بولدن می‌گوید: «هیدروکینون نیز مانند دیگر محصولاتی که روی پوست اعمال می‌شوند، ممکن است باعث خشکی پوست، قرمزی پوست و سوزش شود. این موارد معمولا نشان‌دهنده‌ٔ واکنش آلرژیک به این ماده هستند. به همین دلیل، بهتر است ابتدا آن را روی ناحیه‌ٔ کوچکی از پوست تست کنید.» یکی دیگر از اثرات احتمالی هیدروکینون، سایه‌اندازی است؛ یعنی قسمت‌های بیرونی لکه‌ به‌طور ناخواسته روشن‌ می‌شوند. برای جلوگیری از این اثر، مقدار کمی از هیدروکینون را در مرکز لکه بگذارید و آن را به‌آرامی به گوشه‌ها پخش کنید.

نحوه استفاده: ابتدا بهتر است روزی ۱ بار و ترجیحا شب‌ها بمالید؛ سپس برای تأثیر بیشتر روزی ۲ بار از آن استفاده کنید. در طول روز بهتر است همراه کرم ضد آفتاب مناسب باشد، زیرا ممکن است در نور آفتاب حساسیت پوستی ایجاد کند.

لیزر درمانی
یکی از روش‌های مؤثر برای درمان لکه های قهوه ای لیزر درمانی است. در لیزر درمانی لک ، لکه های قهوه ای روی صورت شما مورد هدف لیزر قرار می‌گیرند و به مرور از بین می‌روند.

سویا
دکتر جاشوآ زایچنر، مدیر مرکز تحقیقات پوست و زیبایی در بیمارستان مونت سینای نیویورک می‌گوید: «ثابت شده است که عصاره سویا ـ که از دانه‌های گیاه سویا گرفته می‌شود ـ به سفید شدن پوست کمک می‌کند.» به‌همین دلیل عصاره سویا در تهیۀ بسیاری از محصولات روشن‌کننده‌ٔ پوست استفاده می‌شود. طبق نظریه آکادمی متخصصان پوست آمریکا، سویا از ورود ملانین به لایه‌ٔ رویی پوست جلوگیری می‌کند و بدین شکل در درمان لکه های تیره روی پوست مؤثر است.

نحوه استفاده: صبح و شب و قبل از استفاده از مرطوب کننده پوست، روی لکه‌های تیره بمالید.

آی پی ال
همانطور که نام این روش نشان می‌دهد، در آن از نور لیزر مرئی شدید برای درمان عوارض رنگدانه‌ای پوست استفاده می‌‌شود. البته این روش هیچ آسیب خطرناکی به لایه سطحی پوست وارد نمی‌کند. لیزر IPL معمولاً نیازی به استفاده از بی‌حسی موضعی ندارد، هر چند که بعضی مواقع از آن استفاده می‌شود. لیزر IPL باعث می‌شود که بافت پوست در محل لکه‌های قهوه‌ای رنگ آسیب ببیند و از بین برود و سپس در طی دوره بهبودی، پوستی سالم و تازه جایگزین این بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود. معمولاً برای دستیابی به نتایج رضایت‌بخش در این روش به سه تا چهار جلسه لیزر نیاز است، هر چند که تعداد دقیق جلسات لازم مورد نیاز برای هر فرد به شدت و میزان سرسختی لک‌های صورت او بستگی دارد.

لایه‌برداری شیمیایی
لایه‌بردارهای گلیکولیک اسید، می‌توانند ظاهر رنگدانه‌های تیره ناشی از لک صورت را با لایه‌برداری لایه سطحی پوست، بهبود ببخشند. این روش، معایب یا ناراحتی‌های بسیار ناچیزی درپی دارد.

استفاده از سفیده تخم مرغ
سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌‌هایی است که سبب یکدست شدن پوست، روشن شدن تیرگی و لکه‌‌های پوست ‌‌می‌شوند. برای استفاده از این ماده، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن کامل، آن را با استفاده از آب سرد بشویید.

استفاده از سفیده تخم مرغ، دو بار در هر هفته، برای یک ماه توصیه ‌‌می‌شود. از این ماده استفاده کنید و تأثیر آن را در بهبود کیفیت پوست خود ببینید.

میکرودرم
میکرودرم ابریژن ، روشی تقریباً بدون درد و بدون جراحی است که ممکن است برای تخفیف ملاسما و جوانسازی پوست با استفاده از وسیله‌ای که حداقل خراش را ایجاد می‌کند، برای خراش ملایم پوست، لایه‌برداری لایه خارجی ضخیم‌تر و ناهموار و برجا گذاشتن پوستی جوان‌تر، درخشان و سالم مورد استفاده قرار گیرد.

درمان لکه های قهوه ای صورت با استفاده از عسل
خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی عسل به روشن شدن رنگ پوست و لکه‌‌های پوستی کمک ‌‌می‌کند. بنابراین کاربرد عسل یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. یک قاشق چایخوری عسل را بردارید و با انگشت روی لکه‌‌های صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید. این کار را به مدت ۱۵ روز تکرار کنید.

در صورتی که مقداری زردچوبه به عسل اضافه کنید به خواص ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن کمک ‌‌می‌کند.

ترب کوهی
ترب کوهی نام گونه‌ای از شب‌بویان است که شامل خردل، کلم بروکلی و کلم‌پیچ می‌شود. ترب کوهی خواص فوق‌العاده‌ای دارد. این گیاهان به‌واسطه‌ی خاصیت شفاف‌کنندگی‌‌شان به زدودن لکه‌های پیری و کک‌و‌مک کمک می‌کنند و پوستی بدون لکه را برای‌تان به ارمغان می‌آورند.

محلولی از ترب کوهی را به‌طور مستقیم بر روی پوست‌تان بمالید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل موردنظر را بشویید. این کار را چندین مرتبه در هفته تکرار کنید.
همچنین می‌توانید ترب کوهی را رنده و با یک‌چهارم فنجان سرکه‌ سیب ترکیب کنید و به‌مدت دو هفته کنار بگذارید. پس از گذشت دو هفته، این ترکیب را به کمک پنبه‌ای بر روی لکه‌های پوست‌تان بمالید. این روش درمانی را سه‌بار در روز و به‌مدت یک ماه تکرار کنید.

در این مطلب راه های خانگی و پزشکی مختلفی برای از بین بردن لک های قهوه ای صورت ارائه دادیم که با استفاده از هرکدام می توانید لک های قهوه ای صورت را درمان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا