دانستنی های پزشکی

برای درمان ضعف عضلانی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

چه زمانی مراجعه به دکتر ضعف عضلانی توصیه می‌شود؟ ضعف عضلات مشکلی است که هر شخص به‌دلایل مختلف می‌تواند با آن درگیر شود. پس ابتدا باید علت این مشکل مشخص شده و سپس به دکتر مناسب مراجعه کرد.

در بسیاری از موارد، ضعف عضلات ناشی از خستگی و فشارهای کاری است. این مشکل گاهی در زمانی کوتاه یا با کمی استراحت و ماساژ برطرف می‌شود. اما در شرایطی که ضعف از بین‌ نرفت باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

از آنجایی که ضعف عضلات می‌تواند به‌دلیل مشکلات عضلانی باشد، در اولین اقدام افراد از متخصص ارتوپدی کمک می‌گیرند. اما این مشکل می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی یا دیابت نیز باشد. پس بهتر است قبل از هر اقدامی با علت‌های بروز ضعف در عضلات آشنا شویم. برای آگاهی از این موارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشد.

ضعف عضلات چه دلایلی دارد؟

اگر گرفتگی و ضعف در عضلات خیلی شدید نباشد؛ احتمالا به‌دلیل خستگی یا قرارگیری در موقعیت‌های نامناسب رخ داده و افراد می‌توانند با استفاده از ماساژ، استراحت، حرکت‌های کششی و استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم خود را در خانه درمان کنند.

درصورتی‌که ضعف عضلانی خیلی شدید باشد یا به‌طور مرتب تکرار شود؛ احتمالا دلایل دیگری دارد و در این شرایط مراجعه به متخصص ارتوپدی لازم است. دکتر ضعف عضلانی باید بیمار را معاینه کند و از علائم دیگری که همراه ضعف به‌وجود آمده است سوال بپرسد.

همچنین با بررسی سابقه پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای فرد، دکتر می‌تواند دلیل ضعف عضلانی را تشخیص دهد. برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. مهم‌ترین علت‌های ضعف عضلانی به شرح زیر هستند:

رایج‌ترین دلایل ضعف عضلات

انقباض غیر ارادی عضله می‌تواند اسپاسم و گرفتگی عضلات را به‌همراه داشته باشد. این مشکل در برخی موارد خیلی زود برطرف می‌شود. اما گاهی به‌قدری شدید است که فرد در انجام فعالیت‌های روزمره نیز دچار مشکل خواهد شد.

اختلال‌هایی مانند فتق دیسک کمر یا گردن، تنگی کانال نخاعی و سیاتیک نیز می‌توانند باعث بروز ضعف‌های عضلانی شوند. عدم توجه به استانداردهای آرگونومی و نشستن طولانی‌مدت در حالت اشتباه نیز از دیگر دلایل به‌وجود آمدن این مشکل است.

به گفته دکتر ضعف عضلانی موارد زیر نیز در بروز ضعف‌های عضلانی تاثیر دارند:

  • ورزش کردن در هوای گرم
  • دهیدارته شدن بدن (کم‌آبی)
  • کاهش منیزیم بدن
  • انجام حرکت‌های ورزشی سنگین و فشار به عضلات
  • خستگی
  • عدم خون‌رسانی صحیح به بدن

بیماری‌های عامل ضعف عضلانی

دکتر ضعف عضلانی دلیل عمده بروز ضعف‌ عضلات را فشار شدید روی ماهیچه‌ها می‌داند. یعنی بیشتر مراجعه‌کنندگان به ارتوپد به این دلیل دچار مشکل شده‌اند. اما بیماری‌هایی نیز وجود دارد که باعث بروز گرفتگی می‌شوند که برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

اسکلروز جانبی آمیتروفیک (ALS)

این بیماری را لوگریگ نیز می‌نامند. لوگریگ باعث می‌شود اعصاب کنترل‌کننده عضلات دچار اختلال شوند و درنتیجه فرد نتواند عضلات را به‌طور ارادی حرکت دهد. از علائم ASL می‌توان به ضعف عضلانی، سفتی، پرش و گرفتگی عضلات اشاره کرد.

کم کاری تیروئید

اگر دچار ضعف عضلات هستید و با ورزش یا انجام فعالیت‌های سنگین این مشکل تشدید می‌شود؛ احتمال اینکه به کم‌کاری تیروئید مبتلا باشید زیاد است. از دیگر علائم این عارضه می‌توان به خشک شدن پوست و مو، بی‌نظمی در دوره‌های قاعدگی، خستگی، افزایش وزن، آهسته شدن ضربان قلب، احساس سرما، درد مفاصل، بروز مشکلات باروری و افسردگی اشاره کرد.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می‌تواند باعث ایجاد بیماری گریوز شود. با بروز این مشکل علاوه‌بر ضعف عضلات، درصورت شدت یافتن بیماری احتمال همیشگی شدن ضعف یا حتی در مواردی فلج شدن فرد نیز وجود دارد.

دیابت

اگر بدن در تولید انسولین ناتوان شود یا از انسولین تولیدشده به‌خوبی استفاده نکند، فرد به دیابت مبتلا خواهد شد. این بیماری عوارض و مشکلات مختلفی به‌وجود می‌آورد که ضعف عضلانی یکی از آنها است.

بیماری ام‌اس

بیماری ام‌اس یا مولتیپل اسکلروزیس از اختلالات مربوط به اعصاب است که تخریب غلاف میلین را به‌دنبال دارد. ضعف عضلانی شایع‌ترین نشانه ام‌اس است و معمولا با گذشت زمان حادتر می‌شود.

کدام دکتر به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند؟

با توجه به اینکه بروز ضعف‌های عضلانی دلایل مختلفی دارد، قطعا یک پزشک نمی‌تواند به درمان همه افراد کمک کند. شما می‌توانید با مراجعه به آدرس https://doctoreto.com/doctors/service/muscle-weakness اطلاعات کاملی در رابطه با دکتر ضعف عضلانی به‌دست بیاورید.

درصورتی‌که مشکل به‌وجود آمده به‌دلیل بیماری‌های رایج عضلات باشد، بیمار باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کند. اما گاهی همراه با ضعف عضلانی مشکلات دیگری نیز به‌وجود می‌آید که نشان‌هنده یک بیماری خاص هستند.

اگر ضعف عضلات ناشی از بیماری‌های خاص باشد مراجعه به متخصص‌های مختلف از جمله متخصص نورولوژی (مغز و اعصاب)، متخصص قلب، طب فیزیکی و نفرولوژیست ضروری است.

به‌طور کلی ضعف و گرفتگی عضلات نوعی عارضه طبیعی به‌حساب می‌آید که معمولا به‌دلایل فشارهای عصبی یا کاری ایجاد می‌شود و نیازی به درمان ندارد. اما در شرایطی که این مشکل با گذشت زمان برطرف نشد باید از پزشک‌ متخصص اورژانس، دکتر خانوادگی یا متخصص ارتوپد مشورت بگیرید.

درمان ضعف عضلانی چگونه است؟

دکتر ضعف عضلانی پس از بررسی شرایط بدنی و یافتن علت ضعف عضلات، باید برنامه درمانی مناسبی به شما ارائه دهد تا با استفاده از آن مشکل به‌مرور زمان بهتر شود. همچنین گاهی برای کاهش درد یا تسریع در روند درمان دارو‌های مناسبی نیز تجویز می‌کند.

انجام ورزش‌های کششی باعث قدرت‌بخشیدن به عضلات ضعیف می‌شود. برای اینکه بدن به ثبات و عملکرد متناسبی برسد این حرکات کششی باید روی بخش دارای ضعف انجام شوند.

برای درمان دردهای ناشی از ضعف عضلات، استفاده از برخی مسکن‌ها می‌تواند مناسب باشد. البته درصورتی‌که این مشکل در انجام کارهای روزمره یا خواب راحت شما اختلال ایجاد کرد مراجعه به پزشک ضروری است. برای رزرو نوبت می‌توانید از طریق آدرس https://doctoreto.com/doctors/service/muscle-weakness/city/tehran اقدام کنید. لازم به‌ذکر است امکان کاهش درد با استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم یا ماساژ نیز وجود دارد. به‌خصوص اگر ضعف ناشی از فشار روی ماهیچه‌ها باشد.

جمع‌بندی

دکتر ضعف عضلانی به شما کمک می‌کند تا علت بروز ضعف و دردهای عضلات را بشناسید. پس از شناسایی علت این عارضه می‌توان با استفاده از راه‌کارهای مناسب، آن را درمان کند.

ضعف عضلات می‌تواند به‌دلیل فشارهای کاری، انجام حرکات سنگین ورزشی و حتی بروزی بیماری‌های خاصی مانند کم‌کاری تیروئید، ام‌اس و گریوز باشد. درنتیجه پزشکی که باید این عارضه را درمان کند ممکن است متخصص ارتوپدی، مغز و اعصاب، قلب، نفرولوژیست یا طب فیزیکی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا