دانستنی های پزشکی

برای درمان آلزایمر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بیماری آلزایمر نوعی بیماری زوال مغز است که توانایی مغز را در استدلال، فکر کردن و صحبت کردن تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین امر باعث می‌شود مشکلات زیادی برای فرد به وجود بیاید. کسانی که مبتلا به آلزایمر پیشرفته هستند، حتی غذا خوردن را فراموش می‌کنند و در نتیجه اگر تحت درمان قرار نگیرند، ممکن است به زودی جان خود را از دست بدهند. برای درمان آلزایمر باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. دکتر مغز و اعصاب و یا دکتر نورولوژی می‌تواند با ارائه داروها و رویکردهای مناسب به شما کمک نماید این بیماری را تحت کنترل خود درآورید.

دکتر مغز و اعصاب، پزشک مناسب برای درمان آلزایمر

امروزه، دنیا به سمتی پیش رفته است که تمامی کارها به صورت تخصصی انجام می‌شوند و دیگر یک فرد تمامی کارها را انجام نمی‌دهد.

برای اینکه بتوانید برای درمان آلزایمر اقدام کنید، شما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. به طور مثال،  متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) بوشهر بهتر از یک پزشک عمومی می‌تواند در درمان و کنترل این بیماری به شما کمک کند. اگر به اشتباه نزد پزشک دیگری بروید، جای تعجب نیست که آن پزشک تخصص کافی برای درمان بیماری را نداشته باشد و همین امر می‌تواند آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی را به بیمار وارد کند.

علائم آلزایمر

قبل از آنکه بخواهید برای درمان آلزایمر اقدام کنید، بهتر است با علائم این بیماری آشنا شوید. شناخت علائم بیماری آلزایمر به شما کمک می‌کند با مشاهده اولین علائم سریعا نزد پزشک بروید و همین مسئله می‌تواند از پیشروی بیماری جلوگیری نماید. اگر در بندرعباس زندگی می‌کنید، با مشاهده علائم این بیماری باید سریعا به متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) بندرعباس مراجعه کنید. علائم بیماری آلزایمر به شرح زیر هستند:

  • فراموشی اطلاعات جدید: یکی از مهمترین علائمی که نشان می‌دهند شما به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اید و باید درمان آلزایمر را آغاز کنید عدم توانایی در سپردن اطلاعات جدید به حافظه است. حتی مطالب قدیمی را به سختی به یاد می‌آورید و همین امر کیفیت زندگی را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
  • دشواری در تلفظ کلمات: یکی دیگر از مواردی که نشان می‌دهند شما در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار گرفته‌اید دشواری در تلفظ کلمات است. به طور مثال، شما دیگر نمی‌توانید کلماتی را که در گذشته به راحتی تلفظ می‌کردید بخوانید و همین امر چالش‌های زیادی را برای شما به وجود می‌آورد.
  • عدم تشخیص مکان و زمان درست: کسانی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند درک درستی به مکان و زمان ندارند. این افراد گاهی خود را در گذشته احساس می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود عملکرد و واکنش نامناسبی داشته باشند.
  • تغییرات خلقی: از جمله مواردی که به عنوان سیگنالی برای ابتلا به بیماری آلزایمر به شمار می‌رود تغییرات خلقی است. افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند گوشه‌گیر می‌شوند. لجبازی‌های مکرر و اعتماد نداشتن به دیگران یکی از اموری است که در این افراد زیاد دیده می‌شود.
  • افسردگی: معمولا افراد مبتلا به این بیماری سطوحی از افسردگی را تجربه می‌کنند و این مسئله می‌تواند به شدت آسیب‌رسان باشد.

آلزایمر زودرس چیست؟

بیماری آلزایمر در سنین بالا ( بالای 65 سال) رخ می‌دهد. این بیماری به ندرت جوانان را درگیر می‌کند. اگر بیماری آلزایمر در سنین کمتر از 65 سال برای شما رخ دهد، شما به بیماری آلزایمر زودرس مبتلا شده‌اید و همین امر می‌تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

استرس و اضطراب بالا از جمله اموری هستند که می‌توانند منجر به بروز آلزایمر زودرس شوند. البته باید بدانید این یک حدس کلی است و هرگز نمی‌توان قطعی در مورد آن نظر دارد. در این شرایط، باید درمان آلزایمر به سرعت آغاز شود. در غیر این صورت، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. در صورتی که در کرمان زندگی می‌کنید و علائم آلزایمر را تجربه کرده‌اید، باید برای درمان نزد دکتر متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) کرمان بروید.

روش‌های پیشگیری از آلزایمر

برای اینکه درگیر درمان آلزایمر نشوید، بهتر است به روش‌های پیشگیری از این بیماری توجه داشته باشید. در همینجا به شما می‌گوییم درمان آلزایمر یک پروسه پیچیده است و به راحتی قابل اجرا نیست. بنابراین، بهتر است به روش‌های پیشگیری توجه داشته باشید تا بتوانید خود را از ابتلا به این بیماری در امان نگه دارید. برخی از روش‌هایی که برای پیشگیری از آلزایمر پیشنهاد می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • روزی حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. این ورزش می‌تواند یک پیاده‌روی ساده در اول صبح باشد.
  • الگوی خواب صحیح داشته باشید. شب بیدار ماندن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.
  • از رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات پیروی کنید و مصرف چربی‌ها را کاهش دهید.
  • از دخانیات دوری کنید. در سنین بالای 60 سال باید مصرف دخانیات صفر باشد. حتی تلاش کنید در معرض دود دخانیات نباشید.
  • ورزش‌های ذهنی انجام دهید. به طور مثال، جدول حل کنید و یا کتاب بخوانید.
  • تعامل خود را با اطرافیانتان حفظ کنید. تلاش کنید در جمع‌های دوستانه قرار بگیرید.
  • مدیتیشن کنید و روش‌های مدیریت استرس را بیاموزید.
  • در صورت ابتلا به فشار خون بالا و چربی خون بالا بیماری‌های خود را درمان کنید.

آیا بیماری آلزایمر درمان قطعی دارد؟

یکی از سوالاتی که همواره پرسیده می‌شود آیا درمان آلزایمر قطعی است. بهتر است بدانید هنوز علم در این زمینه به نتایج قابل قبولی نرسیده است و درمان آلزایمر قطعی نیست. معمولا، بیماری آلزایمر ظرف مدت 3 تا 9 ماه باعث مرگ می‌شود.

البته باید بدانید این امر به شدت بیماری بستگی دارد و هرگز نمی‌تواند گفت تمامی بیماران مبتلا به آلزایمر در این بازه زمانی جان خود را از دست می‌دهند. هر چقدر زودتر برای درمان این بیماری اقدام کنید، سریعتر می‌توانید به زندگی عادی بازگردید.

چگونه بهترین متخصص مغز و اعصاب را برای درمان آلزایمی پیدا کنم؟

تا به اینجا تلاش کردیم به این مسئله اشاره کنیم که برای درمان آلزایمر باید به چه پزشکی مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب به صورت تخصصی سیستم عصبی شما را مورد بررسی قرار می‌‌دهد و در صورت ابتلا به آلزایمر به شما کمک می‌کند بیماری خود را کنترل نمایید و به زندگی عادی بازگردید. اگر به دنبال مرکز معتبری برای آشنایی با بهترین پزشکان مغز و اعصاب هستید، می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا